A Börzsöny tetején

Egész éves program

Klasszikus börzsönyi körtúra a hegység két legnépszerűbb csúcsára, fantasztikus panorámával, bővizű patakokkal, gyönyörű szálerdőben.

Közepesen nehéz, félnapos túra jól jelzett utakon, néhol meredek, de rövid kaptatókkal a Börzsöny legmagasabb csúcsára a Csóványosra (938 m) és a leglátogatottabbra a turistaházzal koronázott Nagy-Hideg-hegyre (865 m).

Útvonal: Királyrét – Nagy-Hideg-hegy – Rakodó – Hangyás-bérc – Csóványos – Három-hányás – Rakodó – Magas-Tax – Király-rét

Táv: 19 km

Menetidő: 5 óra

Kiindulópont: Királyrét, Cseresznyefa parkoló

Megközelítés: a 12.sz. főútról Kismarosnál jobbra Királyrét – Szokolya irányába, majd Királyrétnél az elágazásnál a bal oldali úton végig a Cseresznyefa parkolóig. (Ne felejtsünk a Királyréten található automatából parkolójegyet venni.)

Tömegközlekedéssel: Budapestről vonattal Kismarosig, onnan vagy autóbusszal vagy a kisvonattal Királyrétre, hétvégenként kirándulóbusz közlekedik a Királyréttől egészen a Nagyhideghegyig.

A túra jellege: Kissé hosszú, de nem túl fárasztó túra három rövidebb, meredek emelkedővel, a Csóványosról a túra második fele, egyenletesen, enyhén lejtő, kényelmes utakon történő kirándulás. 12 éves kortól különösebb nehézség nélkül teljesíthető. Vízvételi és étkezési lehetőség a Nagyhideghegyi turistaházban.

Variációk: A túrát le lehet rövidíteni a Csóványos kihagyásával, így csak a Nagy-Hideg-hegyig megyünk, majd a Rakodónál térünk vissza a Királyrétre.

borzsony-tetjen

A túra leírása

A Királyréttől kb. 3 km-re lévő Cseresznyefa parkolóból (420 m) indulunk. A parkolás díjköteles, a Királyréten lévő parkolóautomatából kell jegyet váltanunk.(Tömegközlekedéssel a Királyrétig lehet csak eljutni. Onnan a kék kereszt jelzésen jutunk a parkolóig.)

A Cseresznyefa parkolóból az útkanyarulatnál az erdőbe betérő kék kereszt jelzésen indulunk el, utunk első része a bővizű Királyréti-patak medre mellett, a Vasfazék-völgyben vezet, folyamatosan emelkedve széles, kényelmes turistaúton. Az út néhol pallókon vezet át a gyors folyású patakon, néhol pedig sziklákon kell átugrálnunk a medren. Hamarosan keresztezzük a turistaházhoz vezető köves utat, itt egy kicsit jobbra kell menni, majd balra vezet felfelé az erdőbe a jelzett út.

Pár száz méterre egy kereszteződéshez érünk, a jelzések egyértelműek, innen a kék négyzet visz fel a Nagy-Hideg-hegyre, a kék kereszt a Magas-Tax felé megy tovább.

A kék négyzet tovább kapaszkodik az egyre romantikusabbá váló völgy felső része felé, csapadékos időben nagyon sáros lehet az út, óvatosan menjünk. Utunkat hatalmas páfrányok és a folyamatosan csobogó víz hangja kíséri. Ismét keresztezzük a házhoz vezető műutat, majd egyre meredekebbé váló ösvényünk elér a hegy déli oldalán lévő sífelvonó aljához. Itt már a piros jelzés is csatlakozik hozzánk.

Izzasztó kaptatón, a sífelvonó nyiladéka melletti ösvényen keresztül érjük el a Nagy-Hideg-hegy (864 m) kopár, füves csúcsa alatt épült turistaházat.

A Nagyhideghegyi turistaházban megpihenhetünk, minden nap meleg étel, és szükség esetén szállás is vár ránk.

Habár a jelzett út a csúcs alatt megy tovább a Csóványos felé, érdemes felmenni a füves csúcs tetejére, ahonnan csodaszép panorámában lehet részünk jó időben, déli irányban jól kivehető a Naszály tömbje, a Szentendrei-sziget, a Pilis a Dobogókővel.

A csúcsról leereszkedve elérjük a jelzett utat, egy-két perc múlva a Börzsöny legnagyobb turistaút kereszteződéséhez érünk a nagy fakereszttel megjelölt Rakodóhoz, ahol, nem kevesebb, mint nyolc jelzett út találkozik.

Innen az Országos Kék és a piros jelzésen a Csóványos felé folytatjuk utunk, amely hirtelen emelkedni kezd, és erős kaptatóval érünk fel a Három-hárs-tetőre (851 m).

Pár perc múlva jelzések mutatják a letérőt balra a Hangyás-bérc kilátóhelye felé, ne hagyjuk ki, megéri a rövid kitérőt, gyönyörű bükkösben érjük el a Hangyás-bérc (854 m) kopár, sziklás letörését, ahonnan páratlan panoráma tárul fel előttünk a Börzsöny keleti részére.

Vissza ugyanazon az úton jutunk a piros és a kék jelzésre, az út egyik legszebb részén, a Csóványosig egy gyönyörű, már-már magashegyi jellegű széles, sziklás gerincen haladunk, érintjük a Tóth Tamás-emléktáblát, majd a Szabó-kövek jellegzetes vulkáni kőzeteiről már feltárul előttünk a Csóványoson álló jellegzetes kilátótorony.

A Csóványosra (938 m) egy rövid, de meredek emelkedőn jutunk fel. Az egykori geodéziai mérőoszlop felhasználásval alakították ki a 2014 végén megnyílt új kilátótornyot, melynek legfelső szintjére 133 acél csigalépcsőfokon jutunk fel, ahonnan páratlan panoráma tárul felé szinte az egész Börzsönyre.

Tiszta időben tényleg fantasztikus a kilátás, északon egészen az Alacsony-Tátráig, délen a budai hegyekig is ellátni, és az egész Börzsöny a lábunk alatt hever, jól beazonosíthatók jellegzetes csúcsai, melyhez panorámafotók nyújtanak segítséget.

A csúcsról a piros háromszög jelzést válasszuk a Rakodó felé, a bizarr nevű Három-hányásig (922 m) még elkísér a piros és a zöld jel is, itt a kereszteződésnél balra fordulunk. Szép vonalvezetésű ösvényünk a Csóványos északnyugati oldalában halad, megdöbbentő látvány a 2014 decemberi jégkár pusztításának nyoma. A turistaút már könnyen járható, de a hajdani sűrű, fenséges bükkös legalább fele gyufaszálanként szétdobálva fekszik a hegyoldalban. 15 perc múlva hatalmas sziklaformációk között kanyarog az út, legjellegzetesebbikük az út fölé is kihajló Oltár-kő.

A Csóványostól a Rakodóig vezető piros háromszöggel jelzett út a Börzsöny egyik legszebb, leglátványosabb turistaútja, bő egy óra alatt kényelmesen enyhén, egyenletesen lejt, fenséges bükkerdőn át vezet, mivel a hegység legmagasabb gerincének északi-északkeleti oldalában megyünk, az aljnövényzet nagyon ritka, teljes szépségükben pompáznak a gyönyörű bükkfák, bár sok helyen a jégkár óriási károkat, pusztítást hagyott maga után.

Útközben érintjük a Spartacus-forrást, ami elsősorban az állatok számára biztosít ivási lehetőséget, cserében nagy esélyünk van a környéken szarvasokat látni.

A már ismert kereszteződéstől, a Rakodótól a kék kereszten érjük el kényelmes, széles úton a Magastax nagy tisztását. Sajnos az egykori turistaház ma már nem működik, meglehetősen szomorú látvány a gyönyörű tisztáson álló, a magas gazból alig kilátszó ház.

A ház előtti nagy réten átvágva a műút túlsó oldalán egy kicsit balra találjuk az erdőbe vezető piros jelzést, ez a Grófi útnak nevezett széles, enyhén lejtős út a Magas-Tax (738 m), kirándulóktól elzárt, szigorúan védett csúcsát keletről megkerülve vezet Királyrétre.

Utunk utolsó szakasza a Királyrét-Nagyhideghegy közti széles nyiladékban vezet lefelé, amennyiben a Cseresznyefa parkolóhoz térünk vissza, úgy térjünk le a piros jelzésről, ott ahol a jobb oldalon a köves műút találkozik a turistaúttal, innen lefelé 5 perc alatt visszaérünk a parkolóba. A piros jelzés pedig Királyrétre visz.

Miért foglalna máshol?
Garantáltan a legjobb árak & azonnali online visszaigazolás!

2=3 akció TAVASSZAL

Szauna hétvége - április 19-21.